Эта статья является препринтом и не была отрецензирована.
О результатах, изложенных в препринтах, не следует сообщать в СМИ как о проверенной информации.
ЭТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ GPT В ОБРАЗОВАНИИ: ПСИХОЛОГИЧЕСКИЙ РАКУРС.
1. Арзютова С. Н. Использование ChatGPT в обучении английскому языку // Инновации в образовании. – 2023. – № 16. – С. 39–47.
2. Еркинбек А. Э. Этические и практические аспекты использования искусственного интеллекта в образовании // Образование и наука. – 2023. – № 5. – С. 77–87.
3. MECTO – Медиаобразование. Этические нормы использования нейросетей в образовании // Mecto.ru, 14.03.2023.
4. Савгильдина И. С. Использование искусственного интеллекта в образовании: перспективы и этические дилеммы // Актуальные исследования. – 2024. – № 46(228). – С. 85–90.
5. Филимонова И. В. Этическая сторона использования искусственного интеллекта в образовании // Вестник Евразийской науки. – 2024. – Т. 16, № S1. – С. 12–18.
6. Черемисин Р. Г. Нейросети и высшее образование: как и зачем использовать ChatGPT в учебном процессе // Вестник цифровой педагогики. – 2024. – № 2. – С. 14–22.
7. Ali D.; Fatemi Y.; Boskabadi E.; Nikfar M.; Ugwuoke J.; Ali H. ChatGPT in Teaching and Learning: A Systematic Review // Education Sciences. – 2024. – Vol. 14, no. 6. – Article 643. DOI: 10.3390/educsci14060643
8. Bobula M. Generative Artificial Intelligence in Higher Education: A Comprehensive Review of Challenges, Opportunities, and Implications // Journal of Learning Development in Higher Education. – 2024. – Issue 30. – P. 1–18.
9. Cotton D.R.E.; Cotton P.A.; Shipway J.R. Chatting and Cheating: Ensuring Academic Integrity in the Era of ChatGPT // Innovations in Education and Teaching International. – 2023.
10. Dwivedi Y.K. et al. So What if ChatGPT Wrote It? Multidisciplinary Perspectives on Opportunities, Challenges and Implications of Generative Conversational AI for Research, Practice and Policy // International Journal of Information Management. – 2023. – Vol. 71. – Article 102642.
11. Evangelista E.D.L. Ensuring Academic Integrity in the Age of ChatGPT: Rethinking Exam Design, Assessment Strategies, and Ethical AI Policies in Higher Education // Contemporary Educational Technology. – 2025. – Vol. 17, no. 1. – Article ep559.
12. Fan Y.; Tang L.; Le H. et al.; Gašević D. Beware of Metacognitive Laziness: Effects of Generative AI on Learning Motivation, Processes, and Performance // Preprint arXiv:2412.09315. – 2024.
13. Kasneci E. et al. ChatGPT for Good? On Opportunities and Challenges of Large Language Models in Education // Learning and Individual Differences. – 2023. – Vol. 103. – Article 102274.
14. Kasneci E.; Seegerer S.; Kuhlmann S.; et al. Education in the Era of GPT: Key Roles of Teachers, Principled Policies, and Critical Thinking // Computers & Education. – 2023. – Vol. 205. – Article 104871.
15. Koh E.; Doroudi S. Learning, Teaching, and Assessment with Generative Artificial Intelligence: Towards a Plateau of Productivity // Innovations in Education and Teaching International. – 2024. – Vol. 61, no. 2. – P. 113–117.
16. OpenAI. ChatGPT: Optimizing Language Models for Dialogue. – OpenAI blog, 2022.
17. QAA (Quality Assurance Agency). Artificial Intelligence (including ChatGPT) in Assessment: Guidance for Academics and Quality Assurance Staff. – Gloucester: QAA, 2023. – 8 p.
18. Sabzalieva E., Valentini A. ChatGPT and Artificial Intelligence in Higher Education: Quick Start Guide. – Paris: UNESCO, 2023. – 14 p.
19. Shanto S.S.; Ahmed Z.; Jony A.I. Enriching Learning Process with Generative AI: A Proposed Framework to Cultivate Critical Thinking in Higher Education using ChatGPT // Tuijin Jishu – Journal of Propulsion Technology. – 2024. – Vol. 45, no. 1. – P. 16–27.
20. Stadler M.; Bannert M.; Sailer M. Cognitive ease at a cost: LLMs reduce mental effort but compromise depth in student scientific inquiry // Computers in Human Behavior. – 2024. – Vol. 160. – Article 108386
21. Stokel-Walker C. ChatGPT is Making Universities Rethink Plagiarism // Wired. – 16.01.2023.
22. Tan M.J.T.; Maravilla N.M.A. Shaping Integrity: Why Generative Artificial Intelligence Does Not Have to Undermine Education // Frontiers in Artificial Intelligence. – 2024. – Vol. 7. – Article 1471224.
23. UK Department for Education. Guidance on the Use of Generative AI in Education. – London: DfE, 2023. – (Policy Paper).
24. UNESCO. Guidance for Generative AI in Education and Research: Principles and Recommendations. – Paris: UNESCO, 2024. – 38 p.
25. Vzorin G., Petrova V., Sedykh A. ChatGPT May Foster Human Gist Memory While Offloading Less Sufficient Information // Frontiers in Artificial Intelligence and Applications. — 2024. — Т. 386. — С. 485–487.